

مدیرانی که شخصیت راهبری دارند به خوبی می دانند، برای اینکه کارمندانشان بتوانند باکیفیت بالا کار کنند، باید پنج اصل اساسی را در محیط کار خود لحاظ نمایند. در حقیقت برای مدیریت کارمندان، ضرورتی برای اجرای هر پنج اصل وجود ندارد. اگر مدیر راهبر چهار اصل اول را به کار ببندد، اصل پنجم به صورت خودکار اجرایی خواهد شد. اساس تمام این پنج اصل بر مبنای تئوری انتخاب می باشد و همانطور که متوجه خواهید شد بههیچوجه پیچیده نیستند. امکان دارد با آنها موافق نباشید ولی در فهمشان هیچ مشکلی نخواهید داشت.
البته یکی از عواملی که کیفیت کار کارمندان را بالا می برد، نظم و انضباط در محیط کاری می باشد. وقتی ورود و خروج کارمندان منظم باشد و با استفاده از سامانه های حضور و غیاب آنلاین (دستگاه حضور و غیاب دینگ + اپلیکیشن حضور و غیاب دینگ) این ورود و خروج کنترل و نظارت شود، به مرور بر کیفیت کار کارمندان نیز تاثیر گذاشته و این نظم در ورودبه محل کار و خروج از آن مفید واقع خواهد شد.
۱– فراهم نمودن محیط کار صمیمی و حمایتگر از کارمندان (آن ها باید بتوانند به مدیران خود اطمینان کنند)
کارمندان باید به این باور برسند که مدیران به رفاه زندگی آنان اهمیت میدهند. کارکنان میخواهند اطمینان داشته باشند که امنیت شغلی دارند، خطری موقعیت شغلی آنها را تهدید نمیکند و شرکت از آنها مراقبت و با آنها بهخوبی برخورد میکند و نهتنها حقوق مناسبی به آن ها میدهد بلکه آن ها را در سودی که حاصل تلاشهای سازنده آنهاست، سهیم می نماید. بالاتر از همه مدیران نباید کارمندان را با تهدید به تنبیه یا وعدهی پاداشهایی که ورای پرداخت معمول هستند، تحتفشار قرار دهند. تا زمانی که در محیط کار فشار و اجبار وجود داشته باشد و بین کارمندان و مدیران یا در بین خود کارمندان، خصومت و دشمنی وجود داشته باشد، نمیتوان به کیفیت بالا دستیافت. پاداشهایی که به همه کارکنان تعلق نگیرد باعث بروز چنددستگی بین آن ها میشود و دشمنی و خصومتی ایجاد میکند که دستیابی به کیفیت مطلوب را بهشدت به مخاطره میاندازد.
مدیران باید نهایت تلاش خود را نموده تا همکاری و دوستی را بین مدیران و کارمندان و همچنین در بین خود کارکنان تبلیغ نمایند و تحکیم بخشند. هر مشکلی که در رابطه با کار پیش میآید، باید بهمنظور دریافت راهحلهای پیشنهادی با کارکنان مطرح شود و این کار نباید صرفا جنبه نمایشی داشته باشد؛ بلکه باید به شکلی صورت گیرد که کارکنان بدانند اگر پیشنهادی ارائه میکنند، با جدیت به آن توجه میشود.
۲- به دلیل اینکه توجه به کیفیت همیشه مفید می باشد؛ مدیران باید کارمندان را تشویق نمایند تا در جهت سودمندی کارشان کوشا باشند.
مدیران هرگز نباید از کارکنان بخواهند چیزی که مفید نیست را انجام دهند و همچنین نباید انتظار داشته باشند که سودمندی آنچه از کارکنان خواسته میشود، بهسرعت خود را نشان دهد. بههرحال، این وظیفه مدیر است تا کار را بهگونهای توضیح دهد که کارکنان بتوانند سودمندی آن را در زمان معقولی ببینند. یک مدیر کارکنانش را تشویق میکند تا در مورد سودمندی کاری که انجام میدهند سؤال کنند و نظرشان را در خصوص پیشرفت در کار ارائه دهند.
3- از کارمندان خواسته میشود بهترین کاری را که می توانند را انجام دهند
کیفیت بالا، نتیجهی بهترین تلاشهای کارمندان و مدیران است و اگر شرایط قبلی محقق باشند، اکثر کارمندان بسیار مایل خواهند بود بیشترین سعی خود را برای ارائه بهترین کار کیفی خود انجام دهند.
۴- از زمانی که نیروی کار جذب می شود، مدیران راهبر در ارزیابی همیشگی کارشان، به آن ها کمک نموده، سپس بر اساس همین ارزیابی شخصی (خودارزیابی)، آن ها را تشویق می نمایند تا کیفیت کارشان را بالا ببرند.
برای مدیران این اصل، دشوارترین بخش اجرایی است. مدیران بهقدری به تعیین معیارها و ارزیابی پیشرفت کارمندان بر اساس آن معیارها عادت کرده اند، که درخواست چنین تغییر نگرشی از آنان خواستهی بسیار بزرگی است. ولی باید بدانیم که کار باکیفیت کارمندان هرگز نتیجه ارزیابی دیگران نیست، بلکه بهواسطه ارزیابی شخصی یا خودارزیابی و پیشرفت مداوم است که کار کیفی انجام می شود.
این نظریه که کیفیت با استانداردها و معیارها همسویی دارد، فقط در صورتی صحیح است که کارمندان، خود در تعیین این معیارها نقش مؤثر داشته باشند و همچنین تشویق شوند معیارها را ثابت و دائمی تلقی نکنند تا امکان ارتقا و بهبودشان وجود داشته باشد. تنها دلیل موجه برای متوقف کردن و بهبود بخشیدن دائمی به کیفیت کالا، این است که تلاش در جهتی خاص، دیگر مؤثر و سودمند نباشد. البته مدیران نباید بهسرعت به این نتیجه برسند که بهبودی کالا و خدمات در سودآوری مؤثر نیست. زیرا ازنقطهنظر بالا، جایگاه کالا و خدمات شرکت در سهم بازار میتواند بسیار سودمند باشد. کیفیت، کلید به دست آوردن سهم بازار و سهم بازار کلید رسیدن به موفقیت بلندمدت است.
۵- کار باکیفیت بالا، همواره با احساس خوب همراه است
این یک اصل غیر اجرایی است. یعنی وقتی یک مدیر چهار اصل اول را در روشهای مدیریتی خود به کار گیرد، برای تحقق اصل پنجم به انجام کاری نیاز ندارد. وقتی کارمندان، کیفیت کار را بالا میبرند، هم آنان و هم مدیران احساسات خوب و مثبتی را تجربه خواهند کرد.
وجود احساس خوب برای کارمندان، انگیزهای میشود تا آن را دوباره تجربه کنند و انجام کار باکیفیت بالاتر را ادامه دهند. وقتی کیفیت و ارائه کار کیفی بهصورت قاعده درمیآید، مدیران نیز احساسات خیلی خوبی خواهند داشت و انگیزهمند خواهند بود تا شرایط موردنیاز کیفیت و کار کیفی را در مجموعه خود فراهم کنند.
سامانه حضور و غیاب آنلاین دینگ
مدیران کسب و کار با استفاده از سامانه حضور و غیاب آنلاین دینگ که از دستگاه حضور و غیاب و اپلیکیشن موبایل تشکیل شده می توانند ورود و خروج کارمندان را به لحظه مشاهده نمایند.